Середа, 15.05.2024, 20:14
Технології навчання математики
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [17]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 205
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Мої файли

Теорія розвязування винахідницьких задач у початкових класах.
04.04.2010, 20:23
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ розв'язання ВІНАХІДНІЦЬКІХ ЗАДАЧ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Виступ на засіданні Школи передового досвіду учителів початкових класів Тельманівського району Пилипчук О.Ф., методиста РМК
На початку XXI століття в теорії і практиці навчання особливо гостро стоїть питання про розвиток творчих здібностей молодших школярів. Аналіз існуючої традиційної практики початкової освіти свідчіть про ті, що головним для вчителів є формування в молодших школярів знань, умінь і навичок, а творчий розвиток залишається поза їхньою уваги. Іншімі словами, в масовій практиці початкової школи практично відсутня спеціальна цілеспрямована, систематична робота, спрямована на розвиток творчості учнів. Багато хто з вчителів та батьків вважають: що, Якщо дитина буде знаті предмет-буде й розвинені. Якщо це так, то виникають Інші питання: "Чому діти, ЯКІ добре молодіють правилами орфографії, не вміють грамотно писати?" "Чому діти, ЯКІ гарно пишуть контрольні роботи з математики, не можуть розв'язати задачу з логічнім дБА"? "Чому учні, котрі знають багато віршів і вміють відтворіті текст, не вміють застосовувати свої знання в нестандартній ситуації?"
Всі це відбувається тому, що Наявність знань - це Тільки одна сторона розвитку дитини і, як показали психологічні дослідження, не найголовніша. Це приводити до того, що більшість випускників, ЯКІ на відмінно знали шкільну програму, не вміють вікорістовуваті отрімані в школі знання в нестандартній ситуації, під час розв'язання проблемних завдань у різніх сферах суспільного життя. На жаль, у більшості нінішніх випускників НЕ розвинені творчих мислення, смороду слабо підготовлені до узагальнення отріманої інформації, перетворення Її в гнучкі системи, прідатні для застосування в різних жіттєвіх сітуаціях; фактично НЕ підготовлені до творчого аналізу ситуації. Більшість студентів та старшокласніків боятися самостійності, тяжіють не до орігінального мислення, а до інформації, яку педагог розклад "по полічках" і у "готовому вігляді" доніс до учня чи студента. Проте, Відомо, що діти від природи допітліві і сповнені бажання вчітіся. Для того, Щоб кожна дитина могла розвинуті свої творчі Можливості, необхідне застосування у навчально-виховному процесі активних форм і методів навчання. Отже, перед учителем стоїть важливе завдання - створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу кожного учня і його самореалізації у навчально-виховному процесі школи, починаючих з молодшого шкільного віку. Відомий педагог В. О. Сухомлинський писав: "Духовне життя дитини повноцінне Лише Тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості. Мі повінні вчіті і віховуваті так, Щоб дитина почувала себе шукачем і відкрівачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радіснімі почуттям і може принести маленьким людям переживання творців ". Значне мірою вірішенню проблеми розвитку творчих здібносте спріяє наукова технологія творчості ТРВЗ (теорія розв'язання вінахідніцькіх завдань). Основи цієї технології розроблені інженером і письменником-фантастом Г. С. Альтшуллер. ТРВЗ будується як точна наука, що має свою галузь дослідження, свої методи, свої Інструменти. Основний постулат ТРВЗ: технічні системи розвиваються за об'єктивно існуючімі законами; ЦІ закони можу бути пізнані, а також їх можна виявити та використати з метою свідомого розв'язання вінахідніцькіх завдань.
Психолог Л. О. Макрідіна віділяє Такі концептуальні положення технології ТРВЗ:-Теорія - каталізатор творчого розв'язання проблем. -Знання - інструмент, основа творчої інтуїції. -Творчими здібностямі наділена кожна людина (вінаходіті можуть Усі). -ТВОРЧОСТІ треба навчатись всіх! -ТВОРЧОСТІ, як і будь-якій діяльності, можна навчитися [2]. Технологія ТРВЗ відрізняється від іншіх методик тім, що це не Поєднання окремих прійомів, а технологія, завдякі якій можна вірішуваті Різні Складні проблеми, задачі, бути в постійному пошуку творчу. За допомога ТРВЗ створено принцип, завдякі якому педагог разом з учнямі може знаходіті логічний Вихід з будь-якої ситуації, а учень - грамотно вірішуваті свої проблеми. ТРВЗ забезпечує розв'язання задач на основі логічніх операцій, алгоритмів замість порожніх спроба і пошуків наосліп. Технологія ТРВЗ - це новий інструмент для розвитку творчого мислення дорослих і дітей. Головні принципи ТРВЗ: • розв'язання суперечностей; • системний підхід (вміння бачити навколішній світ у взаємозв'язку всіх ЙОГО елементів); • вміння віднайти необхідній у даній ситуації резерв. Г. К. Селевко відносіть технологію ТРВЗ до систем розвівального навчання зі спрямованістю на розвиток творчих якости особистості. Творчий Інтелект ми розуміємо як єдність і взаємодію емоційно-образного і логічного мислення, тому технологія на основі ТРВЗ включає дві системи тренувальніх вправ для розвитку: а) логічного мислення; б) творчої уяви. Вправи на логічне мислення ставлять дітей у таку ситуацію, коли смороду повінні порівнюваті, узагальнюваті, робити висновки, аналізуваті. ЦІ вправи стімулюють постановку таких питань і появу таких висловлювань у учнів та вчителя, ЯКІ рідко виникають при простому обговоренні "готового" тексту підручника. А вісокорозвінена Уява - це особлівість творчої людини. Л. С. Віготській писав, що творча діяльність робить людину "істотою , звернення в майбутнє "[1]. Чим вищий рівень уяви, тим ефектівніша творча діяльність. Уява - це звички до самостійніх рішень, відкріттів, пошуку, це відхід від зразка і робота за власним задумою, створення нового образу, якого до ціх ПІР у свідомості не було. За оцінкою псіхологів, педагогіка творчості, яка здійснюється за технологією ТРВЗ, спріяє розвитку у школярів таких розумово здібностей, як: - вміти аналізуваті ситуацію і передбачаті розвиток; розмірковуваті і вміти обґрунтовуваті свою думку; - швидко та орігінально місліті; - активно вікорістовуваті уяву; - бачити протиріччя, ставити і вірішуваті задачі;-робити висновки і сінтезуваті нову інформацію.
З метою виявлення впливу технологій ТРВЗ на розвиток творчих здібностей молодших школярів нами було проведено експеримент. Експеримент проводився на базі педагогічного ліцею «Творчість» Протягом двох років. Під годину експеримент на уроках використовувалася Різні методи творчого мислення. Наприклад. Найпростішій з методів творчого мислення - метод спроба і помилок. Це найпростішій метод пошуку нових розв'язків. Вдадуться до нього для розв'язання завдань, де досить перебраті один-два десятки варіантів.
Використовуючи цей метод, можна пропонуваті будь-які розв'язки, Якими б безглуздімі смороду НЕ здавалось на перший погляд. Дітям були запропоновані Різні проблеми, ЯКІ можна розв'язати за допомога методом спроба і помилок. Наприклад:
- Що повинен Зробити Колобок, Щоб Лисичка його не з'їла?
- Я до швідше прібраті Осіннє листя біля школи?
- Як зробити своє робоче місце зручнішім?
Вам на день народження подарувала іграшку. А у вас є така сама. Ваші дії.
Для розв'язання складних творчих завдань Більш нами було використано метод, Який дістав назву «Мозковий штурм». ВІН полягає в колективному пошуку нетрадиційних шляхів розв'язання проблеми і може широко використовувати в роботі НЕ Тільки з дітьми, а й з педколективу, батьками.
Цікаво і корисне вікорістовуваті Мозковий атаку для розв'язання проблем, що мають моральний аспект. Наприклад:-як відучітісь дражнітісь;-як піклуватіся про чистоту повітря; - ідеальний клас. Як його Зробити таким? Метод "Мозковий штурм" вікорістовується при створенні проектів: проект "Новорічна ялинка". Як ЗБЕРЕГТИ традицію і ялинкових ліс? За допомога ЦЬОГО методом діти вчаться вільно вісловлюваті свої думки, поважати свою і чужу думку, набуваються вміння віслуховуваті товариша, не боятися помілітіся і намагаються вісунуті якомога Більше пропозицій. Складено засобом актівізації творчого мислення є метод фокальних об'єктів. Суть ЦЬОГО методу - в перенесенні ознак випадково Кількох Вибраних об'єктів на тій, що розглядається. Внаслідок ЦЬОГО віходять Незвичайні сполучення, а велика кількість варіантів дає можлівість вибору. Наприклад:
- Віготовіті Незвичайна новорічну іграшку. - Прідуматі нову годівнічку для птахів. - Створити новий персонаж до казки Л. Українки «Біда навчить».
Результати експеримент дозволили нам Зробити Такі висновки:
- Технологія творчості ТРВЗ активно спріяє розвитку творчої уяві фантазії, розвитку системного та діалектічного мовлення.
- Творчі завдання на основі ТРВЗ спріяють оволодінню учнямі методами пошуку нового та генерації орігінальніх ідей; Зниження психологічної інерції.
Отже, технологія ТРВЗ набуває особливого значення у контексті нової освітньої парадигми, оскількі значне мірою спріяє реалізації актуальної проблеми розвитку творчого потенціалу школярів.


Література:
1.Віготській Л.С. Уява і творчість в дитячому віці. - М: Просвіта, 1991., - 93 с.
2.Макрідіна Л.О. Технологія творчості ТРВЗ / Управління школою. 2003. - № 32 (44)-С. 12-26. 3.Сухомлінській В.О. Серце віддаю дітям. - К.: Рад.шк., 1984. - 288 з
Категорія: Мої файли | Додав: Iskorka
Переглядів: 6135 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024

Безкоштовний хостинг uCoz