Вівторок, 14.05.2024, 06:09
Технології навчання математики
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [12]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 205
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Мої статті

Ергастичний варіант формування компютерної грамотності.
Ергастичний варіант формування основ комп’ютерної грамотності. Вивчення алгоритму та його видів на уроках математики у початкових класах Інформаційно-оперативна готовність до оволодіння знаннями передбачає сформованість в учнів початкових класів достатнього рівня уміння аналізувати інформаційні потоки, включатися в інформаційні процеси та використовувати інформаційні знання у навчально-пізнавальній діяльності. На сьомому році життя, тобто на початку шкільного навчання, слово виступає одиницею інформації, де поряд із розвитком аналогового складника мови (емоційність, виразність, чіткість, ритмічність, інтонаційність) посилюються процеси формалізації (збільшення обсягу інформаційних повідомлень, точності інформаційних даних, надлишковості інформації; подання інформації у знаково-символічній формі). У засвоєнні першокласниками інформації мають бути створені ситуації моральної готовності до засвоєння нової інформації через використання можливостей мотивації, подання достатнього обсягу інформаційних повідомлень, фіксації уваги дитини на опорній інформації, переключення емоційної уваги з носія інформації на змістовний та операційний компоненти навчальної діяльності. У другому класі передбачається вихід на режим ергастичного (безмашинного) варіанту роботи з інформаційними повідомленнями та засвоєння елементарних знань та навичок роботи з клавіатурою ПК. У цьому віці закладаються основи формування операційно-алгоритмічного стилю мислення, що розуміється як уміння дитини здійснювати покроковий опис окремих дій, виконання яких у певній послідовності приводить до досягнення результату діяльності (власної, виконавця). Володіння мовними засобами у реалізації алгоритму (побутового, навчального), а саме уміннями визначити зміст кожного припису (семантична сторона), вказати відповідність змісту повідомлення, відображеного у реченні, об’єктивній реальності (предикативність в мові), граматично правильно побудувати речення (синтаксична сторона) є запорукою узагальнення мовних умінь і навичок та застосування їх у нових умовах навчальної діяльності, а саме, на уроках інформатики. Прикладами для „безмашинного” або ергастичного навчання основам інформаційної культури молодших школярів можна назвати ігри („Віднови слово”, „Анаграма”, „Склади слова”) та систему мовних (мовно-логічних, текстових) і математичних (обчислювальних, логічно-інформативних, з логічним навантаженням, Баше, алгоритм загадування чисел, «Хрестики-нулики») завдань. До завдань ергастичних відносимо завдання для онайомлення учнів з висловленнями (істинними, хибними), поняттям інформації, інформаційними процесами (одержання, обробка, збереження, передавання, перетворення, повторення, використання інформації), алгоритмами (лінійним, з розгалуженням, з циклами), блок-схемами алгоритмів та складанням програми дій (для різних виконавців). Логічно-інформативні завдання зорієнтовані на визначення істинності (хибності) висловлень з різних областей знань: Які із висловлень істинні? Які із них хибні? Про комп’ютери Комп’ютер допомагає вченим у створенні космічних кораблів для польотів до інших планет Сонячної системи. Комп’ютер може мислити і створювати власні програми діяльності. Комп’ютер може „захворіти” і його лікують за допомогою антивірусних програм. Комп’ютер – це пристрій, основне призначення якого полягає у виконанні обчислень з багатоцифровими числами. Дискета – пристрій для збереження та передачі інформації. Природничі знання Крокодили харчуються комахами. Динозаври – це тварини, які давно вимерли. Кіровоградська область розташована у лісостеповій зоні. У пустелі живуть білі ведмеді. Дніпро впадає в Азовське море. Знання з української мови Префікс стоїть на початку слова. Наголос у словах ставить на першому складі Споріднені слова мають однаковий корінь. Префікс і прийменник – частини слова. Голосні звуки поділяються на дзвінкі та глухі. Математичні знання Всі квадрати – прямокутники. Сума чисел 37 та 25 є число, яке більше за число 60. Деякі прямокутники – квадрати. Добуток двох чисел завжди більше кожного із них. Задачі з логічним навантаженням, у яких розв’язування передбачає виконання попереднього аналізу умови, встановлення закономірностей та формулювання висновків: 1. Встанови закономірність та продовж ряд: 7, 10, 13, 16, ... 1, 2, 4, 7, 11, 16, 22, ... 90, 83, 76, 69, 62, ... 1, 4, 5, 9, 14, 23, 37, ... 64, 56, 48, 40, … 3, 7, 15, 31, … Закінчити речення, щоб висловлення було правильним: Різниця двох чисел дорівнює парному числу тоді і тільки тоді, коли ... Якщо доданки непарні числа, то їх сума – число ... Якщо помножити послідовно числа від 1 до 6, то у добутку буде ... нулів. Число ділитися на 2 тоді і тільки тоді, коли воно закінчується ... Якщо ділене збільшити у 4 рази, то частка ... Якщо зменшувана зменшити на 12 одиниць, то різниця ... Якщо дільник зменшити у 3 рази, то частка ... Якщо зменшуване збільшити на 7 одиниць, то різниця ... Якщо у чотирикутника всі сторони рівні, то ця фігура – ... До системи мовних завдань, які пропонуємо молодшим школярам для підготовки до роботи з ПК, висуваємо такі вимоги як опора на вже відомі знання про алгоритми, їх види, програмовий матеріал з української мови, доступність знань, системний характер, поступове ускладнення завдань, доцільність поєднання мовних знань із знаннями інформатики, різноплановість, різнохарактерність мовної інформації у формуванні основ інформаційної культури. Подамо зразки мовних завдань для „безмашинного” навчання основам інформаційної культури із залученням знань з української мови. Завдання для безмашинного варіанту. 1. Гра „Віднови слово”. У верхній таблиці розміщено закодоване слово. Під кожною буквою стоїть цифра, яка вказує на місце букви у слові, якщо читати його зліва направо. Використовуючи підказку запиши у нижній таблиці закодоване слово. ПМЕОРКТЮ
43728165
12345678

2. Гра „Віднови слово”. Закодоване слово подається без підказки. Запиши слово у нижній таблиці. РІТОМОН 1234567

3. Гра „Анаграма”. У перекладі з грецької мови слово „анаграма” означає переставляння букв. У грі за допомогою переставляння букв скласти нове слово, яке повинно бути іменником у називному відмінку одними. Наприклад: слово АВТОР перетворюється у слово ТОВАР, а із слова ШАРФ одержуємо ФАРШ. Перетвори слова: ТІЛО – …..……………… РАМКА – ........................ ОСЕЛ – …………………. СИР – …………………… ТРИ – ................................ ІКРА – ................................ СОСНА – ……………… КУЛОН – …..……………. ЗАЛ – .............................. РАБ – .................................. 4. У мовній грі „Склади слова” із букв слова потрібно скласти нові слова. Перемагає той, хто складе більше слів. Наприклад, із слова „мікрокалькулятор” можна скласти слова: король, кріль, крок, куля, лото, роль, ікра, кора, коло, кіт, рак, рік та інші. Склади нові слова із слів екскаватор, математика, інформатика. 5. Гра „Віднови слово”. Це гра-поєдинок для двох або більше гравців. Їм пропонується скласти із двох чи трьох приголосних якомога більше слів, доповнюючи тільки голосними. Грати можна на швидкість. Переможцем буде той, хто однаковий час склав більше слів. Гравці можуть записувати або називати слова. Гравець, який протягом 10 секунд не зміг назвати слово, вважається переможеним. Наприклад, із приголосних К, Н, Т можна скласти слова: КАНАТ, КАНТ, ТАНК, ТУНІКА, ТКАНИНА, ТОНІК. Набір приголосних для гри може бути різним: Р, К; Л, С; Р, М; Б, К, Р; Н, Б, К; Т, Р, К. 6. Віднови записи, переходячи від слова до слова згори вниз. МУХА
МУ А
УКА
Р КА
ІКА
ПІНА
7. Віднови записи, йдучи від слова до слова зліва направо. К ГГГ
ОО ОЕ
Р Р
ААН Б
8. Віднови записи, крокуючи від Початку до Кінця. Початок

Кінець

Кінець

Початок

Р А Д А

Р А ... А

... А Н ...

Ш А Н С

Р У Д А

... ... К А

М У ... ...

М У Х А

9. Віднови записи від Початку до Кінця. Р У Д А

Р ... Д А

Р У ... А

Змінюється друга буква

Р А ... А

... У К А

Ш А ... А

Ш А Н ...

М У ... А

Кінець

Початок

так

ні

Починаючи з другого класу чотирирічної початкової школи передбачається формування в учнів умінь працювати з розвивальними, навчальними та навчально-контролюючими програмами, складеними до певних тем курсу рідної мови. Вона ознайомлюють з окремими темами навчання мови у початковій школі, але не вичерпують можливостей мислительної, пізнавальної, комунікативної функцій мови. У пояснювальній записці не вказується який зміст, обсяг та розділи рідної мови доцільно використовувати на уроках інформатики у початкових класах. Відповідно до тематичного планування пропедевтичного курсу ознайомлення учнів третього класу із операційною системою Windows та текстовим редактором WordPad орієнтує на відпрацювання навичок користувача персонального комп’ютера (ПК) та лінію розвитку мовленнєвої діяльності. Перехід на комп’ютерний режим навчання основам інформаційних знань у третьому класі передбачає вибір базових знань з української мови для роботи з ПК та складання системи мовних завдань, мета яких є двоєдиною: удосконалення навичок роботи з ПК та закріплення мовного матеріалу. Такий методичний підхід дозволяє реалізувати навчальну та контролюючу функції, а також формувати самоконтроль у молодших школярів при роботі з ПК. До системи мовних завдань, які пропонуємо молодшим школярам у режимі роботи з ПК, висуваємо такі вимоги як опора на вже відомі знання з української мови, доступність знань, системний характер, поступове ускладнення завдань, доцільність поєднання мовних знань із знаннями інформатики, різноплановість, різнохарактерність мовної інформації у формуванні основ інформаційної культури. У роботі в текстовому редакторі WordPad передбачається формування у молодших школярів умінь користуватися клавішами редагування тексту, виділяти частини тексту за допомогою миші, друкувати текст, виконувати дії по форматуванню символів та абзаців. У підборі мовних завдань надавали перевагу тим, у яких закріплюються знання з мови, відпрацьовуються навички роботи з панеллю інструментів та мишею і у яких передбачається виконання логічної умови.
Категорія: Мої статті | Додав: Iskorka (04.04.2010)
Переглядів: 2377 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024

Безкоштовний хостинг uCoz