Інтегроване навчання математики у початкових класах
Під інтегрованим навчанням розуміємо систему уроків, об'єднаних загальними темою й цілями. Інтегрований урок об'єднує знання з різних навчальних предметів початкової школи або певних питань ПКМ навколо однієї проблеми заради різнобічного і цілісного пізнання учнями математичного боку дійсності. Інтегрований урок спрямований на розкриття математичних законів та закономірностей, положень теоретико-множинної теорії числа, елементів алгебри та геометрії. Питанням інтеграції навчання займалися видатні науковці та вчителі-новатори (І.Д.Звєрєв, Л. В. Занков, Л. А. Ісаєва, В.М.Максимова, К.Д.Ушинський, М.М.Скаткін, П.М.Ерднієв, В.Ф.Шаталов і С.М.Лисенкова, О.Я.Савченко, В.О.Сухомлинський та інші).
Відмінність інтегрованого уроку від традиційного полягає у тому, що предметом вивчення є інформація про сутність математичних понять, особливості використання міжпредметних зв'язків, структура, методи, прийоми і засоби навчання молодших школярів при поєднання взаємодіючих елементів навчального процесу. Інтегрований урок може будуватися в межах одного навчального предмета – математики (внутрішньопредметна інтеграція), як результат інтеграції змісту кількох навчальних дисциплін, залежно від уміння вчителя здійснити це інтегрування науково і методично правильно (міжпредметна інтеграція) або на змістовій основі інтегрованого курсу. Мета інтегрованих уроків математики полягає у формуванні в учнів індивідуального стилю пізнання, цілісної картини світу, де математичні знання виступають її невід’ємною частиною.
Вивчення математики в початковій школі має забезпечити оволодіння учнями математичними ЗУНами, розвиток математичного мислення, формування досвіду творчої діяльності при виконання математичних завдань та інтересу до предмету. Процеси модернізації та реформування початкової математичної освіти передбачають пошук нових шляхів удосконалення навчально-виховного процесу, які б допомагали підвищити інтерес учнів до матеріалу. Інтегровані уроки як технологічний підхід до навчання математики у початкових класах дозволяють систематизувати знання школярів, прищеплюють бажання пізнавати нове та самостійно здобувати знання.
Інтеграція змісту, відібраного з кількох предметів навколо однієї мети, як стверджує О.Я.Савченко, сприяє об'єднанню та посиленню інформаційного змісту та емоційного збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню додаткового цікавого матеріалу, що дає можливість з різних боків пізнати явище, поняття, що вивчаються, досягти цілісності знань учнів. Інтеграція змісту ПКМ може бути повною або частковою.
Поняття "інтегроване навчання" розглядається як система уроків, об'єднаних загальними темою й цілями. З'єднуючи знання, отримані по кожному предмету, у дитини формується цілісне подання про досліджуваний об'єкт або явище. Теми загальноосвітніх дисциплін, обрані для конструювання інтегрованого уроку, вимагають ретельного підбору міжпредметних знань для розв’язання завдань і вони повинні сприяти розумінню сутності математичних понять і закономірностей. У процесі такого навчання розвиваються самостійність, пізнавальна активність й інтереси учнів. Проводити інтегровані уроки можна як одному вчителю, так і разом зі спеціалістом з музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання тощо. Досвід проведення таких уроків переконує в тому, що вони вносять у звичайний хід шкільного життя новизну, зменшують перевантаження дітей, сприяють вихованню інтересу до предмета і до взагалі. Інтегрована форма навчання є найбільш прийнятною в початковій ланці загальноосвітньої школи, оскільки вона забезпечує створення навчального середовища, що дозволяє розвивати математичні здібності учнів та підвищувати результативність процесу навчання: знання набувають якості системності, уміння стають узагальненими, комплексними, посилюється світоглядна спрямованість пізнавальних інтересів учнів, ефективніше формуються їхні переконання і досягається всебічний розвиток особистості.
Інтеграція змісту математики і екології важлива у пізнанні дітьми цього віку найбільш загальних і фундаментальних законів природи, на основі яких у майбутньому створюється база для формування їхнього світогляду. Аналіз літературних джерел, практика свідчать, що найбільш поширеним прийомом, який дає змогу підготувати урок математики з інтегрованим змістом, є розв'язування математичних задач з екологічним сюжетом на основі краєзнавчого матеріалу свого довкілля. Розв'язування таких задач поповнюватиме знання учнів цікавими відомостями про навколишній світ. Також розвивається і вдосконалюється їхня математична мова, увага, пам'ять, вміння не тільки вести діалог з однокласниками, а й навчатись вислуховувати думки інших, поважати їх. Розвиваються обчислювальні вміння і навички, логічне мислення, виховуються елементи основ екологічної культури. Слід також зазначити, що можливості для інтеграції навчального змісту, а також проведення не тільки інтегрованих уроків, а й різноманітних форм позаурочної діяльності з учнями досить широкі. Ці можливості в основному залежать від бажання і вміння вчителя синтезувати відповідний зміст математики і екології, справді органічно пов'язаний між собою. Взаємопов'язування змісту математики та екології можливе і, на наш погляд, досить результативне під час вивчення в початковій школі елементів геометрії (зокрема, тем: "Промінь", "Відрізок, пряма", "Кут", "Площа", "Периметр фігури", "Коло" і т.д.). Під час вивчення цих тем у вчителя є можливість організувати систему практичних завдань, які доцільно провести в позаурочний час як самостійні дослідження в природі свого довкілля. Вчитель може запропонувати учням після теоретичного вивчення певних геометричних понять відшукати в природі рослини, листки яких мають форму кола; визначити, які кути утворюють листкові пластинки, наприклад, клена чи якихось інших рослин. Запропонувати дітям дослідити листки одного якогось дерева, віднайти однакові і т. д. Ці прості вправи дають можливість учням застосовувати набуті знання з основ геометрії в нових умовах, розвивають їхній пізнавальний інтерес, творчість та самостійність. У школярів не тільки формується екологічне поняття про різноманітність природи, а й виникає переконання в існуванні цієї різноманітності в природі.
Інтегрований урок математики та трудового навчання дозволяє поєднати виконання обчислювальних операцій та практичних дій з виготовленням виробів. Так, прикладом використання інтеграції може бути поєднання тем «Додавання і віднімання у межах 20. Робота з папером. Виготовлення кораблика способом згинання паперу». Мета такого уроку – закріплення табличного додавання і віднімання у межах 20, побудова відрізків та виготовлення виробу із паперу із використанням геометричних фігур (квадрат, трикутник) із заданою довжиною сторін.
Зміст інтегрованих уроків математики, в навчальній діяльності учителя звернені до особистості учня, тому сприяють всебічному розвитку здатностей, активізації розумових процесів учнів, спонукують їх до узагальнення знань, які відносяться до різних наук. Упровадження інтегрованих уроків у навчальний процес початкової школи створює можливості із застосування засобів наочності, що можуть бути «паралельно» використані на уроках різних навчальних предметів. Інтеграція – це не самоціль, а певна система в діяльності вчителя, спрямована на кінцевий результат навчання молодших школярів. Інтеграція здійснюється на основі охоплення та поєднання знань з різних навчальних предметів. Зміст тем і логіка визначаються віковими особливостями учнів і їх підготовленістю до мислення, судження, вміння виділяти головну думку. Процес формування системності знань учнів про світ на основі інтегрованого навчання буде методично оптимальним за умови розвитку і доцільного використання можливостей наочно-образного і понятійного мислення школяра в ході розв'язання навчально-пізнавальних завдань. Конкретне уявлення про предмет чи явище містять у собі різноманітні їх якості, які вивчаються школярами на різних предметах. Властивості об’єктів дійсності, які не приведені у систему, в результаті інтегрованого навчання укладаються в цілісну систему знань школярів за їх функціональними чи прикладними характеристиками.
|